Sanna Rojola
Yrittäjä, eläintenkouluttaja (EAT) ja ongelmakoirakouluttaja
Kuten monet muutkin eläinalalla työskentelevät, olen elänyt ikäni erilaisten eläinten parissa. Minulla on ollut marsuja, kaneja, kissoja ja koiria ja on kotoa löytynyt myös hevonen ja kaksi vuohta! Pitkään eläimet ja niiden kouluttaminen olivat vain harrastus. Niiden kanssa touhuttiin ja harrastettiin monenlaista, mutta ennen kaikkea ne olivat parhaita ystäviä, perheenjäseniä ja harrastuskavereita.

Vasta päätettyäni jättää urani yliopistossa aloin vakavasti harkita elinikäisen unelman toteuttamista ja hakeuduin opiskelemaan eläinten koulutusta. Olen valmistunut Suomen Eläinkoulutuskeskuksesta ensin eläinkouluttajaksi ja myöhemmin ongelmakoirakouluttajaksi. Vuonna 2016 suoritin eläintenhoitajan ammattitutkinnon osaamisalana eläinten kouluttaminen.  Keväällä 2021 sain ensimmäisten joukossa valmiiksi eläintenkouluttajan erikoisammattitutkinnon ja samana keväänä suoritin myös Dr. Susan Friedmanin ammattilaisille suunnatun Living and Learning with Animals -kurssin.

Tutkintojen lisäksi olen kartuttanut taitojani pitkin matkaa erilaisissa seminaareissa, koulutuksissa ja workshopeissa. ja käyn säännöllisesti myös muiden kouluttajien koulutuksissa treenaamassa niin tokoa, rallya kuin nose workiakin. 
Koirakoiden lisäksi koulutan tulevia eläin- ja ongelmakoirakouluttajia Suomen Eläinkoulutuskeskuksessa. Kouluttajien kouluttaminen on monessa mielessä aivan parasta oppia, sillä se pakottaa miettimään ja analysoimaan jatkuvasti myös omia käsityksiä kouluttamisesta, eläimistä ja niistä ihmisistä joita ohjaa. Toisten kouluttajien opettaminen on antanut minulle hurjasti ahaa-elämyksiä, ideoita ja myös kykyä ymmärtää erilaisista lähtökohdista tulevien koirakoiden tarpeita.

Olen Suomen eläintenkouluttajat ry:n sekä Suomen Eläinkouluttajakillan jäsen ja sitoutunut noudattamaan Suomen Eläintenkouluttajat Ry:n eettisiä sääntöjä. Tämä takaa asiakkaalle, että koulutuksessa käytetyt metodit ovat laadukkaita ja nojaavat tutkittuun tietoon eläinten oppimisesta ja käyttäytymisestä. Käyttämistäni koulutusmenetelmistä löydät lisää tietoa koulutusmenetelmät-sivulta.

Tällä hetkellä kotonani asustaa kaksi lapinkoiraa, viisi vuotias Unna ja Unnan alle vuoden ikäinen pikkusisko Iitu. Unnan kanssa treenataan ja kisataan rallyssa ja tokossa  ja Nose Work kisatkin on tarkoitus korkata heti kun sopivat kokeet sattuvat kohdalle.  Unna ei ole tyypillinen kisakoira ja se onkin opettanut minulle aivan hirveästi palkkauksesta motivaatiosta (tai sen puutteesta)  ja kommunikaatioyhteyden säilyttämisen tärkeydestä koulutustilanteessa. Sille on tärkeää, että se saa rauhan tehdä, että siltä ei vaadita asioita, joita se ei osaa ja että kouluttaja kykenee kaikissa tilanteissa antamaan sille mahdollisimman selkeät ohjeet. Jos näin ei tapahdu, se saattaa yksinkertaisesti poistua paikalta taukomatolleen makoilemaan ja odottamaan, että kouluttajaparka saa pakkansa jälleen kasattua. Iitu on toista maata. Se on äärimmäisen ahne, rakastaa leikkimistä ja treenaamista ja on aina valmis hommiin. Se on myös nopea, "ärhäkkä" ja helposti turhautuva. Onkin mahtavaa, että saan jakaa treenihetket kahden niin erilaisen koiran kanssa!

Lapinkoirien lisäksi perheeseen kuuluu 10 vuotias kolli Herra Pikkarainen, jonka kouluttaminen on lähtenyt hyvään vauhtiin. Kissan kouluttaminen on loistava tapa kyseenalaistaa omia kouluttamiseen liittyviä oletuksiaan. Se vaatii toisenlaista tekniikkaa, uudenlaisten palkitsemisen tapojen miettimistä ja ennen kaikkea kärsivällisyyttä!

Kouluttajana haluan välittää myös asiakkaille sen innon ja innostuksen joilla itsekin jatkuvasti suhtaudun eläinten kykyyn oppia uusia asioita, joskus jopa kouluttajasta huolimatta. En halua urautua opettamaan aina vain tiettyjä käytöksiä tietyillä tavoilla edes harrastuslajeissa, vaan haluan löytää juuri koulutettavalle koirakolle parhaan tavan oppia ja opettaa. Tämä koskee myös koirakon ihmisosapuolta. Jos ihminen ei ymmärrä kuinka toimia eikä saa rauhassa harjoitella oikeita toimintatapoja ei koirakaan voi oppia. Parasta asiakastyössä on asioiden pohtiminen yhdessä ohjaajien kanssa ja toivonkin mahdollisimman paljon osallistumista koulutusvalintojen miettimiseen myös kurssilaisiltani. 

Teknisten ja mekaanisten taitojen lisäksi haluankin korostaa koulutuksessa sekä luovuutta että herkkyyttä lukea ja ymmärtää sitä kullakin hetkellä koulutusprosessin kanssasi jakavaa eläintä. Koulutus ei ole vain koiran kouluttamista vaan sen on kaksisuuntainen vuorovaikutusprosessi, jossa molemmilla osapuolilla tulee olla yhtäläinen vapaus sanoa sanansa ja tulla kuulluksi!  


heinäkuu
elokuu
Evästeet auttavat meitä tarjoamaan palveluitamme. Käyttämällä palveluitamme hyväksyt evästeet.